"Creative Residencies" ist das artist-in-residence-Programm der Tanzzentrale der Region Nürnberg, in dessen Rahmen sie national und international tanzschaffenden Compagnies und/oder Choreograf*innen die Möglichkeit gibt, unter professionellen Probenbedingungen einen Teil ihrer Projektphase in den Räumlichkeiten der Tanzzentrale abzuhalten. Ziel der Residenz ist eine Vernetzung der regionalen Szene mit den Gästen aus anderen Regionen und die Bereicherung der regionalen Tanzszene.

Schon seit 2020 sollte Charlie Prince in die Tanzzentrale kommen - zwei Jahre und drei coronabedingte Verschiebungen später ist es nun endlich so weit! Vom 07. - 15. Mai 2022 wird Charlie Prince zusammen mit Joss Turnbull zu Gast in der Tanzzentrale sein. Gemeinsam werden sie an Cosmic A* arbeiten. In Rahmen ihrer Residenz findet am Mittwoch, 11. Mai, 10 Uhr ein Workshop statt. Am Sonntag, 15. Mai wird das in der Residenz Erarbeitete in einem Showing präsentiert. Im Anschluss an das Showing wird ein Künstlergespräch stattfinden.

Über die Gäste

Charlie Prince is a performer and dance-maker. Born and raised in the mountains of Lebanon (1991) - he is now based between Europe and Beirut. As an artist, Charlie is interested in the place of the body within post-colonial imaginaries as a means to subvert and resist imperial legacies. He works with form as conceiving origin in imagined space, towards the abyss of an imagined future and seeks to subvert cultural nostalgias in order to instil a progressive force, towards being a subject and not object of history. His choreographic work has been presented in several important festivals and theatres - including SPRING Festival (NL), Dansmakers (NL), Rencontres Chorégraphiques internationales Seine St.Denis (FR), Oktoberdans (NO) and Beirut International Platform of Dance (LB).

As a performer, Charlie has worked among others with Ballet BC (CA), Compagnie Alias(CH) , Par B.L.eux (CA), Benoit Lachambre (CA), Montréal Danse (CA), La Biennale di Venezia (dir. Marie Chouinard) and has been collaborating with Omar Rajeh - Maqamat in Beirut as a performer and maker since 2015. He is currently working on a durational solo work with Montréal-based choreographer and somatic practitioner Benoit Lachambre entitled ‘L’ogre, le Phoenix et l’ami fidéle’, which works with questions regarding healing, recognition, and resilience in Lebanese collective memory of the civil war and historical amnesia. This work is a part of Lachambre’s choreographic trilogy ‘All in All’ . He is also working on Migration Parade: Helical Song, a durational movement installation piece for 6 performers which will run at the Penticton Art Gallery in Spring 2022.

Charlie holds a Bachelor of Music from McGill University in Montréal with a minor in Relgious Studies- and continues to engage as a composer for dance and film.

In 2018 he received the prestigious Boghossian Foundation Prize for Dance and Performance awarded by Villa Empain in Brussels and Beirut. He was also an apap 2020 artist supported by European Union Commision for Culture from 2017-2020.

Joss Turnbull studierte 2007 bis 2012 Perkussion für Jazz- und Popularmusik an der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim. Schon vor dem Studium und im Anschluss nahm er Privatunterricht bei Mohammad Reza Mortazavi und Madjid Khaladj für iranische Perkussion. Neben einem Studienaufenthalt in Istanbul bereiste er Syrien, Libanon und den Iran, um traditionelle Spielhaltungen zu studieren. Die iranische Kelchtrommel Tombak stellt seither das Zentrum seiner künstlerischen Arbeit dar. Mit Präparationen und Elektronik verfremdet er seine Instrumente und sucht nach zeitgenössische Ausdrucksweisen. Als Solist und mit unterschiedlichen Musikprojekten im Bereich der improvisierten Musik, der Arabischen Musik und der ausgeschriebenen Musik konzertierte er in ganz Europa, Japan, USA, den Arabischen Emiraten, Sudan u.a. Sein erstes Solo Album Isturnbull veröffentlichte er 2013. Im Rahmen einer Förderung der Kulturstiftung des Bundes (Doppelpass) arbeitete er zusammen mit dem Staatstheater Mainz, Anselm Dalferth und Ensemble LebiDerya von 2015 bis 2017 an fünf verschiedenen Projekten im Bereich des Musiktheaters. Auf Deutschlandradio Kultur wurde er als einer der spannendsten Perkussionisten seiner Generation vorgestellt und erhielt 2015 einen Preis der GBG Mannheim in der Kategorie Solo Künstler sowie ein Stipendium der Kunststiftung Baden-Württemberg. Für 2019 wird er mit dem Kathrin-Preis / Kathrin Lemke Scholarship for Young Jazz Improvisers 2019 im Jazzinstitute Darmstadt ausgezeichnet.

Über Cosmic A*

Cosmic A* is a solo work that observes the body as an archaeological space , and engages this body in rituals of excavation - revealing new and unbound mythologies - allowing for a limitless agency of self-representation and rootedness. It is a somatic unfurling - a giving back to and ascending of the body to new territories of itself, of centaurs and hybrids within. 

Workshop // (Un)Earthing the Motion Within mit Charlie Prince

How can our vulnerability be inseparable from our sense of power?
How do we engage our body in a state of full presence, clarity, technicity and generosity all at once?

The workshop will focus on the kinaesthetic exploration of listening to self, to the other, to the group and to the environment. Through improvisation and written material, we will bring to question the notions of physical experience, sharing, and a state of grace in order to create meeting points between virtuosity and somatic attention with the purpose of renewing the infinite pleasure and power of dancing.

The class begins with a long, guided warm-up, which explores different somatic practices to allow freedom and singularity, using the notions of ground, weight, fluidity, vibration, speed, and density. We will focus on bringing sensation and mobility to specific parts of the body by moving through continuous verbal cues.
We will then be working with compositional tools and fluid systems that integrate movement, spatial and rhythmic awareness which will help us focus on the relationships between precision, organicity and awareness of space.

My goal for this workshop is to cultivate an awareness and a sensitivity that can help the participants access their own creative reservoir and put it into action. I hope to guide participants to radically enlarge their movement vocabulary and cultivate a deep listening to the vulnerability and power that lives inside.